Telefon   508 834 456

Mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Szachy "królewska gra"

Dziecko grające w szachyJuż królowie doceniali zalety tej niezwykle mądrej i uczącej gry. Szachy to nie tylko zabawa, to przede wszystkim nauka przez zabawę. Trening szachowy wpływa na rozwój psychiczny i intelektualny dzieci i młodzieży szkolnej, a w szczególności na:

Rozwój zainteresowań

Dzieci poznają nową dyscyplinę, której istotą jest samodzielne, logiczne rozumowanie, łączące poszczególne elementy w spójną całość.

 

Aktywność twórcza

Specyfika gry w szachy wyklucza odtwórcze traktowanie tego zagadnienia. Dziecko samo kreuje wydarzenia na szachownicy i ponosi odpowiedzialność swoich decyzji w postaci wyniku rozgrywki.

 

Rozwijanie pamięci i uwagi

Główną umiejętnością w szachach jest zdolność zreasumowania każdej pozycji w sposób dynamiczny, w kategoriach najważniejszych jej elementów.

 

Myślenie logiczno – wyobrażeniowe

Ludzie często myślą za pomocą wyobrażeń, które są obrazami psychicznymi rzeczywistych doznań zmysłowych. Gra szachowa ten rodzaj myślenia rozwija najpełniej. Dla dziecka szachownica często przeradza się w pole bitwy, a figury szachowe stają się baśniowymi rycerzami. Taki rodzaj myślenia logiczno – wyobrażeniowego wyzwala wśród dzieci chęć do nauki i zdrowej rywalizacji z innymi zawodnikami.

 

Rozwój pozytywnych sfer osobowości

Szachy wykształcają poczucie obiektywizmu, uznawanie prawd innych ludzi. Uczą tolerancji i reakcji na niepowodzenia.

 

Konsekwencja i wytrwałość w działaniu

Dzieci mające styczność z szachami inaczej podchodzą do porażek, z reguły ponownie starają się rozwiązać problem będący przyczyną niepowodzenia i czynią to do skutku. Ich rówieśnicy (nie grający w szachy) zazwyczaj rezygnują z wykonania zadania, lub obniżają skalę trudności.

 

Aspekty wychowawcze

Można rozpatrywać je w kategoriach nagrody i kary. Nagrodą dla młodego człowieka jest zwycięstwo osiągnięte dzięki sile własnego umysłu. Karą jest przegrana, lecz w świetle dotychczasowych rozważań, mobilizująca dziecko do analizy przyczyn porażki i dalszej pracy. Wynik partii szachowej jest zatem „nagrodą lub karą i to do tego wymierzoną natychmiast i adekwatnie do czynu”. Czy zatem przegrana może być nagrodą i powodem do dumy? Tak! Jeśli młody szachista przegrywa z arcymistrzem. Sama możliwość zmierzenia się ze sławnym człowiekiem jest nagrodą! Szachy powodują również kreatywne ujście energii u dzieci nadpobudliwych.

 

Aspekty edukacyjne

Już po krótkim okresie od rozpoczęcia nauki gry w szachy można u dzieci zauważyć wzrost zainteresowania nauką innych przedmiotów, poprawę koncentracji na lekcjach, szybsze i łatwiejsze przyswajanie wiedzy oraz „uporządkowanie” emocjonalne młodych szachistów.

Działamy pod patronatem Katolickiego Międzyszkolnego Klubu Szachowego "VICTORIA" Kielce.